Bästa Blog Tips

Bakhjulsdrift och dubbdäck

Kategori: Auto Motive

 Ända sen liten har jag hört och trott att bakhjulsdrivna bilar är farliga i halt väglag. Mina föräldrar har kört Saab ända sen 70-talet och utvecklingen har ju varit att märken som tidigare varit bakhjulsdrivna blivit framhjulsdrivna. Jag minns snacket när Volvo kom med framhjulsdrift i sin 850. Förr var nog bakhjulsdrift farligt men med dagens antisladdsystem är jag beredd att hävda motsatsen.

Fyrhjulsdrift är såklart det optimala när det kommer till att köra på halt underlag, men det är fortfarande en lyx och innebär oftast en högre bränsleförbrukning.

Jag har nyligen skaffat min första bakhjulsdrivna bil, en BMW 520, och är nu helt övertygad om att det i dagsläget är bättre än framhjulsdrift. Den tar sig helt enkelt fram bättre och känslan när man tappar greppet är helt annorlunda. Det är mycket naturligare att häva sladdar med en bakhjulsdriven bil.

Jag har i vissa (säkra) situationer utmanat däcken för att se hur både dubbdäck och bil reagerar. Alla borde göra det då och då. Det ökar kunskapen och kanske kan rädda liv i en skarp situation. För mig blev dessa övningar en väldigt positiv upplevelse. Mina nya Nokian Hakkapeliitta 7 presterar långt bättre än vad jag trodde var möjligt. Jag fick köra betydligt hårdare än väntat för att tappa kontrollen. Det gör mig tryggare, men jag har lovat mig själv att köra som om jag körde på sommardäck. I slutändan är det lägre hastighet och planerad körning som håller dig från en olycka.

Ser fram emot kallt och torrt väder närmsta veckan!

Ursprungliga versionen av denna artikel visas på The Nokian däck expert's blogg-Nokian däck Inlagd den 10.1.2013

Kommentera inlägget här: